SZTE magazin

kiemelt_pneumobil

Három SZTE-s pneumobil rajtol az idei egri versenyen

Folyamatosan készülnek a Szegedi Tudományegyetem mérnök hallgatói a 2016. májusi 6-7. közötti, IX. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyre. Az egri megmérettetésen három léghajtánnyal állnak rajthoz az SZTE egykori és jelenlegi hallgatói.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Kilencedik alkalommal versenyeznek a mérnökhallgatók által tervezett és épített, sűrített levegővel hajtott járművek Egerben. Idén nyolc ország, ötvenkét csapata méri össze tudását, a hazai felsőoktatási intézményeket huszonkét csapat képviseli, köztük a Szegedi Tudományegyetem három formációja.


Bajnok az SZTE


A szegedi egyetem 2009 óta szerepel a sűrített levegővel hajtott járművek versenyén. A Mérnöki Kar hallgatói által tervezett, gyártott és vezetett pneumobilok rendre dobogós helyezést értek el a megmérettetéseken: 2011-ben gyorsulási versenyszámban harmadik díjat szerzett a MKLaren csapat, majd 2012-ben a verseny bajnoka lett. 2013-ban és 2014-ben senior bajnoki címet szerzett a MKLaren járgány, 2014-ben Autopro különdíjat kapott a szegedi egyetem Pepp-Air csapata, 2015-ben senior kategóriában második helyezést értek a szegedi diákok. Mindemellett a kecskeméti gálafutamon is jeleskednek: 2014-ben és 2015-ben is kettős dobogós helyet értek el – csak hogy néhányat említsünk a sikerek közül.


MK_pneumobil_csapatok
Szegedi csapatok a 2014-es Aventics Pneumobil Gálafutamon.


11 szegedi 3 pneumobillal rajtol


Három különböző versenyautóval áll rajthoz az SZTE a 2016-os egri futamon.


MK_airrari_szeged„Nyugalom. A hosszú löket ritka” – ezzel a jelmondattal száll versenybe normál kategóriában az Airrari Szeged csapat: Kóczi Dávid, Benedek Dávid Dániel, Horváth Gábor és Kéri Tamás gépészmérnök szakos hallgatók. - Ez a három kerekű autó PLC-vel vezérelt, vagyis a szelepek elektronikusan vannak működtetve. Ehhez egy programot kell írni, ami vezérli a jármű működését – magyarázta Kéri Tamás csapattag. Hozzátette: a pneumobil részei nagyjából egy személyautóéval azonosak, tehát van futómű, egy működtető "motor" ami jelen esetben egy pneumatikus munkahenger. Ezen felül hajtáslánc, kormányzás és három kerék. A motoron jelenleg is sok fejlesztés van folyamatban, de a tervek szerint március végén már tesztelni fogják. – Szeretnénk idén is jól szerepelni a versenyen. Elvárásaink a dobogós helyezés gyorsulási kategóriába, de más versenyszámokban is tervezzük a jó eredményt– fogalmazott Tamás.


Szintén normál kategóriában áll rajthoz a Pepp-Air Team Szeged: Dobos Péter Levente, Csamangó Dávid, Zakupszki Richárd Zoltán mezőgazdasági és élelmiszeripari gépészmérnök hallgatók és Módra László gépészmérnök szakos diák. Szlogenjük: „Nincs megoldhatatlan műszaki gond, csak kis kalapács.


Az SZTE MK színeiben harmadik csapatként „We Need Fresh Air!” jelmondattal indul a Pepp-Air Senior Team: Bene Sándor és Ádám László, végzett gépészmérnök hallgatók és Virág Kristóf III. éves gépészmérnök hallgató.


A versenyzők felkészülését Dr. Péter Szabó István az SZTE MK Folyamatmérnöki Intézet főiskolai docense és Dr. Tóth István Tibor, az SZTE MK Műszaki Intézet főiskolai docense segítik.

 

MK_pneumobil
A szegedi pneumobilokat Michelisz Norbert, Európa-kupa és többszörös világbajnok futamgyőztes magyar autóversenyző is kipróbálta már.


A versenyről


A 2008 óta megrendezett AVENTICS Pneumobil Verseny nemcsak hazánk egyetemei körében, hanem külföldön is komoly elismertségre tett szert: idén harminc jármű érkezik hét határon túli ország húsz egyeteméről. Az idei verseny során előtérbe került a projektszemlélet, az egyetemistáknak az előkészületi szakaszban időtervet, költségvetést, komplett projekt leírást kellett készíteni, amit a verseny második napján, személyesen is prezentálniuk kell.


A vállalkozó kedvű hallgatók a 2016. május 6-i kvalifikáció után május 7-én két kategóriában – normál és senior –, három versenyszámban – azaz hosszútávú, ügyességi és gyorsulási futamon – mérik össze tudásukat. Míg normál kategóriában a hallgatói jogviszonnyal rendelkező diákok, addig senior kategóriában azok a végzett hallgatók nevezhetnek, akik az előző évi versenyek valamelyikén részt vettek, és egykori alma materük biztosítja részükre a korábbi kész járművet.


A hosszú távú kategóriában a léghajtányoknak egy sűrített levegővel feltöltött palackkal kell a lehető legnagyobb távolságot megtenniük, míg az ügyességi futam célja, hogy a versenyzők a lehető leggyorsabban teljesítsék az előre megépített pályát. A gyorsulási versenyszámban a járműveknek egy feltöltött palackkal előre meghatározott hosszúságú pályaszakaszt kell a lehető legrövidebb idő alatt megtenniük.


A versenyről további információ itt.

SZTEinfo

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Letöltés


SZEM_magyar_pdf SZEM_english_pdf